"It's a quote that everyone try to understand..."

Dulu lain, sekarang lain

Sunday, October 17, 2010
Flight MH 363 ke Perth akan berlepas sedikit masa lagi. Kelihatan berduyun duyun manusia sedang duduk menunggu di departure hall menunggu kebenaran dr ground crew untuk masuk ke pesawat. Semua penumpang segak dengan lelakinya memakai kemeja dan berseluar slack persis gaya ahli perniagaan. Tidak ketinggalan ada juga yang bergaya dengan tali leher dan bush jacket gaya menteri yang akan ke mesyuarat negara negara Komanwel. Si perempuan tidak ketinggalan ingin kelihatan cantik dan bergaya apabila menaiki kapal terbang. Hiasan di leher sarat dengan rantai emas dan ditambah pula dengan handbag jenama terkenal bling bling lagi. Semua orang yang hendak menaiki pesawat tersebut tidak sabar sabar hendak berlepas setelah semua orang bergaya sakan dan penuh berkeyakinan kerana julung julung kali berpeluang untuk menaiki pesawat udara.

Tetapi itu semua senario yang berlaku lebih 10 tahun lalu. Zaman sebelum kebangkitan gergasi merah hitam yang dinamakan AirAsia muncul sebagai peneraju penerbangan tambang murah dengan slogan 'Everyone Can Fly'. Sekarang apa yang boleh kita lihat, semua orang sudah berkemampuan untuk terbang ke kuar negara. Samada terbang atas urusan perniagaan, bercuti ataupun bekerja, yang pasti semua peringkat sudah mampu terbang dengan burung besi. Kalau dulu hendak naik pesawat merupakan satu perkara yang susah kerana tambangnya mahal, dan hanya orang kaya dan bos bos sahaja yang mampu terbang dan orang yg hendak terbang akan bergaya sakan, tp sekarang orang naik pesawat pakai selipar jepun dan bersahaja. Orang sekarang menaiki pesawat pakainya celana pendek, tshirt nipis, berselipar dan hanya membawa satu beg kecil. Malahan saya sendiri lebih suka berfesyen santai apabila menaiki pesawat kerana memudahkan pergerakan. Almaklumlah, pesawat ini tambangnya murah, sudah pasti mereka mahu membawa seramai mungkin penumpang untuk mendapatkan untung maksima. Dan keluasan tempat duduk penumpang yang dikorbankan untuk anugerah 'The Best Low Cost Carrier'.

Tidak kisah apa jua anugerah yang diterima tapi hari ini, semua orang sudah mampu bercuti ke luar negara. Ada yang balik kampung halaman pun naik kapal terbang. Ini menunjukkan betala mewah dan senang rakyat Malaysia. Yang pasti, jika penerbangan saya memakan masa lebih dari 4 jam, saya akan berseluar panjang kerana suhunya sejuk!

0 comments:

Post a Comment