"It's a quote that everyone try to understand..."

ECC 2010

Tuesday, November 2, 2010
ECC Melaka 2010

Kami kelihatan bersih dan kemas sebelum jamboree bermula

Lagi beberapa hari jamboree ECC akan bermula di Dataran Ayer Keroh, Melaka. Persediaan dan logistik masih belum lengkap. Training pun buat seminggu lalu sahaja. Kelengkapan untuk ride malam lansung tak disediakan. Lampu suluh tambahan, lampu headlamp dan apa jua barang tidak disediakan lagi. Mungkin sibuk dengan urusan kerja membuatkan aku kurang ambil pedulik keperluan untuk jamboree kali ini. Jauh dalam hati aku, aku cuma berharap perjalanan dan matlamat untuk mengutip semua sticker di semua checkpoint berjaya harapnya. Jamboree ECC pada tahun lalu tidak dapat disertai sebab bertindih dengan tarikh pertunangan adik aku. Adik aku pun satu, last minit baru bg tau nak bertunang....bertepek pulak kat tarikh aku nak pegi jamboree...adik punya pasal aku kutip no plat je lah.....




Sabtu pagi, 30102010 lebih kurang pukul 10 pagi, aku bertolak ke rumah Z di Bangi. Memang kami dah pakat nak pegi bersama ke Melaka. Along pergi dengan Muz, Abg Lan dengan Abg Zam (geng orang tuaz), Dom, Sivan, Cupin dan saudara Zul masing-masing dengan kenderaan sendri termasuklah Haizan yang datang memeriahkan jamboree bersama keluarga mentuanya.

Nombor keramat 0054...

Lepas ambil goodies di Dataran Ayer Keroh, kami check-in di homestay yg telah ditempah oleh Z di Taman Bukit Katil Jaya. Nasib baik aku dah makan nasik di RnR Seremban td, kalau tak kebuluran menunggu Abg Lan bersiap nak pegi ke Dataran Ayer Keroh. Semua peserta dikehendaki sign-in pada pukul 6 sebelum kayuhan dilepaskan pada pukul 830 malam. Nasib baik jugak Z ada lampu headlamp extra utk aku pakai. Rupanya lampu suluh aku tetinggal di KL. Aku cuma ada satu lampu yg tinggal, kalau tak menolak la aku sepenuhnya dalam hutan tuh.... Pasal tak ready dr awal la yg sebabkan semua barang tertinggal mcm ni. Muz pulak sblm kayuh dah jadi hal.. Kunci bike rack dia tertinggal kat umah...dah smp starting point baru sedar kunci tertinggal.... Ambik ko, tak sampai 30 minit dah muncul balik kat dataran sambil tersenyum sampai ke telinga...

Tepat jam 830 mlm, semua peserta dilepaskan. Kayuhan tarmac sejauh 7 km bermula menuju ke trailhead yg terletak di dalam kawasan UTeM. Belom cukup panas dan berpeluh, tiba- tiba ambulan st john sampai di trailhead. Seorang rider wanita dah cedera, patah tangan sebab terjatuh masa menolak basikal. Trailhead conjested, semua rider terpaksa menolak basikal menuruni bukit yang sebenarnya boleh ride..... Aku pun mula terpisah dengan geng lain.... Yang penting kayuh je la.... Tak jauh kayuh, trail dah jadi lembik. 5 petang td hujan lebat mencurah di tanah Ayer Keroh. Abis trail tanah merah jadi lembik. Tayar macam donut dow.... tambah gula dan masuk minyak panas, topping dengan coklat then dah boleh duduk dlm showcase BigApple. 



Punya la teruk dan penat nak mengayuh. Aku rasa tenaga aku 3 kali ganda digunakan untuk mengayuh dalam tanah lembik ni.....gampang betul. Penat tok sah ceriter lah, sebab dah kayuh dalam hutan sorang diri sapa nak tunggu kan... kayuh je la. Target smp check point 1 baru berenti amik angin. Ok CP 1 clear, sambung ke CP 2 yang terletak 6 km di depan. OK clear CP 2. Proceed to CP 3 letaknya di atas bukit....lg 1km nak smp CP 4, masalah sudah dikesan! 

Aku tak blh nak kayuh....sudahhhh,ada  kemungkinan sebab casette body dalam hub pecah. Condition di mana casette berpusing tp tayar tak pusing sama..... Aaahhhh tidak, nampaknya aku tak dpt smp CP 5 lah mcm ni.... Jadi dengan rasa kecewa, aku bg tau Haitsan yang berkayuh dengan aku supaya jalan dulu lah. Aku kene balik naik lori jugak sebab dah tak blh kayuh. Aku menolak basikal 200m dr CP4 menuju ke tepi jalan besar dan menunggu lari sampai. 




Pengajaran dari kayuhan kali ni, rim dan hub mahal tak menjanjikan kayuhan hingga ke garis penamat! Semangat dan kecekalan yg jitu mampu menerangi kegelapan!

Berlemuih...

Esok aku tukar rim lah.... Banned CB rim.

0 comments:

Post a Comment